İSTANBUL VELİ AKADEMİLERİNİN GEREKÇESİ

İSTANBUL VELİ AKADEMİLERİNİN GEREKÇESİ

29.11.2020 456

 

 

İSTANBUL VELİ AKADEMİLERİNİN GEREKÇESİ

Aile, çocukların yaşamla ilgili ilk deneyimlerini kazandıkları, kendilerine güven duygularını geliştirdikleri, sosyalleşmeyi ve topluma uygun tutum ve davranışlar sergilemeyi öğrendikleri ortamdır. Çocuklar bu ortamda kendilerini okul hayatına hazırlayacak beceri ve yeteneklerini geliştirme fırsatı da bulmaktadırlar (H. Gözde Ertürk Kara [Dr. Öğretim Üyesi], 2017).

Aile içerisinde anne-baba rolünü üstlenmek, çok fazla sorumluluk isteyen, bilgi ve beceri edinmeyi ve birçok konuda fedakârlıklar yapmayı gerektiren bir durumdur. Anne-baba adaylarının çocuk sahibi olmadan önce, buna hazır olup olmadıklarına karar vermeleri ve eksik oldukları konularda bilgi edinmeleri gerekmektedir. Çocuk sahibi olduktan sonra ise, toplumsal sistemde yer alabilecek yeterlilikte bireyler yetiştirme sorumluluğunun bilincinde birer anne-baba olmaya çalışmaları önemlidir. Çocukların olumlu kişilik özellikleri geliştirmelerinde vetüm gelişim alanlarının desteklenmesinde, anne-babaların çocuklarına karşı tutumlarının önemli bir etkisi olduğu unutulmamalıdır (Mehmet Özyürek [Prof. Dr.], 2017).

Çocuğun gelişiminde ailenin en etkili yardımları şöyle sıralanabilir:

1. Aile, grup içinde dengeli bir birey olabilmesi için çocuğa güven duygusu aşılar.

2. Çocuğun sosyal kabul görmesi için gerekli ortamı hazırlar.

3. Sosyalleşmeyi öğrenebilmesi için kabul edilmiş uygun davranış biçimlerini içeren birer model oluşturur.

4. Sosyal açıdan kabul edilmiş davranış biçimlerinin gelişimi için rehberlik eder.

5. Çocuğun yaşam ortamına uyum sağlarken rastladığı sorunlarına çözüm getirir.

6. Uyum için gerekli olan davranışla ilgili, sözlü ve toplumsal alışkanlıkların kazanılmasına yardımcı olur.

7. Okul ve sosyal yaşamda başarılı olabilmesi için çocuğun yeteneklerini uyarır ve geliştirir.

8. Çocuğun ilgi ve yeteneklerine uygun bir şekilde gelişmesine yardım eder (Haluk Yavuzer [Prof. Dr.], 1999)

Türkiye'de yapılan aile eğitim araştırmaları şunları göstermektedir:

2007'de Dr. Öğretim Üyesi Deniz Şanlı'nın annelerin "Çocuk Yetiştirme Tutumlarını Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi" başlıklı yüksek lisans tezindeki bulgular;

*Çocuk yetiştirme konusunda bilgi alma durumunun geçimsizlik dışındaki tüm tutumları etkilediği; bilgi alan annelerin demokratik tutumlarının arttığı buna karşılık aşırı koruyucu, ev kadınlığı rolünü reddetme ve sıkı disiplin tutumlarının azaldığı,

*Annelerin çocuk yetiştirme konusunda bilgi alma kaynağı olarak radyo televizyon ve danışmanı düşük oranda kullandıkları,

*Çocukla istediği kadar ilgilenebilen annelerin demokratik tutumlarının arttığı sonuçlarına ulaşmıştır.

Yine Anne Çocuk Eğitim Vakfı 2017'de (AÇEV) Türkiye'de "babalık" üzerine yapılan Babalık Araştırması'nın sonuçlarına göre;

*Babaların %92'si sevdikleri için çocuk sahibi olduklarını söylerken %91'i çocuk bakımında birincil sorumlunun anne olduğunu belirtiyor.

*Babaların %35'i çocuklarının okul etkinliklerine katılmıyor.

*Babaların çalışma saatleri uzun, çocukla birlikte geçirdikleri zaman gelişimlerini desteklemiyor.

*Babaların %58'i ilk baba olduklarında ne yapacaklarını bilmiyor.

2013-2014 Malatya'da yapılan bir araştırmada ise; aile eğitimi alan ebeveynlerin çocuklarına karşı şefkat, sıcaklık, ilgi davranışlarında artış, saldırganlık, kavga davranışlarında azalma görülmüştür.

Günümüzde, hayatımızdaki çok yönlü güncel gelişmelerle (teknolojik, sosyal, ekonomik, kültürel hayat; aile yapısı vd.) birlikte aile içi iletişim sorunları ve çatışmalar gibi olumsuzluklar ortaya çıkmış; genel anlamda anne-babalar yeni söylemler, yaklaşımlar, tutum ve davranışlar belirleyemediğinden bunlara bağlı olarak aile-çocuk arasında da iletişim problemleri yaşanmaya başlamıştır. Anne baba-çocuk / okul-aile / okul-veli-çocuk arasında yaşanan iletişim ve iş birliği sorunları çocuğun okul ve sosyal hayatını olumsuz etkilemektedir.

Ailede çocuğa zaman ayırma, sorumluluk bilinci kazandırma, huzurlu aile ortamı oluşturma, sorunlara uygun dil, tutum ve davranışlarla yaklaşma, "Çocukların öğütlerden çok, iyi örneklere ihtiyacı vardır." gerçeğinden yola çıkarak örnek anne-baba kavramını somutlaştırma, çocuklara huzurlu bir aile ortamı sunarak onları mutlu etme, çocukların okul ve sosyal hayat başarılarına katkı sağlama ve belirlenen hedeflere ulaşabilme için Bakanlığımızın 2023 Eğitim Vizyonunda da belirtildiği üzere başta okul-veli olmak üzere eğitimin temel unsurları arasında iletişim ve işbirliğini geliştirme, İstanbul Veli Akademilerinin temel gerekçesidir.